DAB ontvangst in binnenstad Leiden

DAB Nieuwtjes

Moderator: anna

DAB ontvangst in binnenstad Leiden

Berichtdoor Albert op dinsdag 6 januari, 2009 15:16

Is er iemand op dit forum die mij kan inlichten over de kwaliteit van DAB in Leiden in 2009?? Uit de berichtenlijst in dit 'DABforum' krijg ik de akelige indruk dat er na 2006 nog maar weinig nieuws is te melden en dat verontrust mij, want ik heb net een nieuwe DAB-radio aangeschaft (De R1 van VitaAudio).
Ik wil bv. graag weten waarom de DAB-signalen zo wisselend van intensiteit zijn en hoe ik de ontvangst kan verbeteren. Nu moet ik met de radio buiten gaan staan om enige ontvangst te hebben. Nogal frisjes in dit jaargetijde. Er zit een telescopische antenne op de R1 en ik vraag mij bv. af of daar een 'uitwendige' verbinding op kan worden aangesloten en welke dan?
Zo maar een paar prangende vragen van een verontrust forumlid die via de site van 'omroep.nl' niets wijzer is geworden en daar zelfs geen antwoord meer krijgt. Is DAB in Nederland wellicht een mislukt experiment aan het worden?

Ab Pilgram, Leiden.
:oops:
Albert

Re: DAB ontvangst in binnenstad Leiden

Berichtdoor TEST op vrijdag 27 februari, 2009 17:40

Hoi Albert,

Ik luister sinds kort DAB radio (Harman Kardon TU980) in de binnenstad van Leiden (Langegracht). Ontvangst was aan het begin zeer wisselend, nu heb ik echter een coaxcable aangesloten waarvan de laatse 20 cm ontdaan is van de bescherming zodat de koperdraad vrij ligt. Na een beetje zoeken door de kamer bleek ontvangst hoog en dicht bij het raam het beste te zijn. Ontvangst is nu geniaal te noemen, altijd tegen de 98% en vaak zelfs 100%, terwijl de ontvangst daarvoor met een bijgeleverd extern antennetje vaak bleef steken op 80-85%. Geen idee of je extern iets op jouw radio aan kunt sluiten, maar bij mij heeft het sterk geholpen.

Succes!
Janwillem
TEST

Keer terug naar DAB Nieuws